Centrale telefoniczne

Drukuj

Centrala abonencka podobnie jak komputer wchodzi w skład wyposażenia każdego nowoczesnego biura. Zastosowanie centralki abonenckiej daje użytkownikowi określone korzyści: dowolną organizację ruchu przychodzącego i wychodzącego, dostęp do kilkudziesięciu funkcji i usług oraz obniżenie kosztów związanych z łącznością.

Centrale telefoniczne mają wbudowany system identyfikacji numeru wywołującego (clip wewnętrzny), który pozwala na prezentację numeru na wszystkich liniach wewnętrznych dla rozmów wewnętrznych oraz (w przypadku uaktywnienia u operatora) rozmów zewnętrznych (tzw. z miasta). Dzięki temu można na wszystkich liniach wewnętrznych przy zastosowaniu najprostszych aparatów z wyświetlaczem (obsługujących CLIP) obserwować numer osoby, która dzwoni zarówno z linii wewnętrznej jak i z "miasta".
Centrale posiadają budowę modułową. Oznacza to, że istnieje możliwość zwiększenia ich pojemności, pod warunkiem, że użytkowana centrala nie posiada maksymalnej konfiguracji. Sam proces jest prosty, rozbudowa następuje poprzez dodanie nowych pakietów. Praca central może być uzależniona od charakteru działalności firmy, natężenia ruchu telefonicznego, pory dnia, świąt itp.
Użytkownik centrali może przydzielić bezpośrednie linie miejskie dla konkretnych osób np. dla dyrektora, kierownika działu handlowego, wyznaczyć abonentów pośredniczących odpowiedzialnych za przekazywanie połączeń, dostosować pracę central do określonych godzin, dni roboczych, świątecznych itp. Wszystkie zmiany programowe są dokonywane za pomocą komputera lub aparatu telefonicznego. W przypadku programowania z komputera, proces ułatwia oprogramowanie, które pozwala min. ustawienia abonentów, tryby pracy centrali, taryf, sposobu taryfikacji itp.


Centralki abonenckie pracują nie tylko w dużych firmach i instytucjach. Coraz częściej obsługują ruch telefoniczny w niewielkich firmach, a nawet domkach jednorodzinnych.
Ponadto centrale posiadają wbudowany system taryfikacji rozmów telefonicznych.


W buforze centralki przechowywane są następujące dane: numer wewnętrzny abonenta, numer linii miejskiej, data, godzina rozpoczęcia rozmowy, wybrany numer abonenta zewnętrznego, numer taryfy wg której jest naliczany koszt rozmowy, czas trwania oraz koszt połączenia. Centrale umożliwiają kilka sposobów ograniczenia możliwości połączeń wychodzących: określenie dopuszczalnej taryfy, określenie dozwolonych dla abonenta numerów zewnętrznych, określenie limitów złotówkowych. Wszystkie sposoby mogą być stosowane jednocześnie. Abonent ma jednak zawsze dostęp do telefonów alarmowych.